Trainingen

Groepstrainingen

Omgaan met agressie

Groepen van 6 tot 10 deelnemers

De inhoud van de training:

  • Het herkennen van signalen van agressie
  • Herkennen van de soorten van agressie
  • Herkennen van de fasen van agressie
  • Het adequaat reageren op signalen van agressie
  • Het aangeven van grenzen
  • Hoe te handelen na een incident
  • Kaders, veiligheid en regels
  • Oefeningen
  • Inzicht krijgen in je eigen gedrag ten aanzien van agressie

Uit het recente CNV-onderzoek (2020) blijkt dat de agressie op werkvloer enorm toeneemt door de coronacrisis. Voor het onderzoek werden in totaal 1.150 leden ondervraagd. Het gaat om ambulancepersoneel, zorgmedewerkers, ov-medewerkers en personeel dat werkzaam is in gevangenissen. Ruim een derde van de leden geeft aan dat de agressie het afgelopen half jaar is toegenomen. 40% zegt vaker agressief te worden benaderd, 15% zegt vaker dan voorheen te maken te hebben met fysiek geweld, twee derde zegt dat mensen een korter lontje hebben. Dit verschijnsel wordt ook waargenomen bij corporaties (woningbouw), de GGZ, ambtsdragers en huisartsenpraktijken.

Aan agressief gedrag kunnen we gelukkig wel wat doen. We kunnen de omgeving goed inrichten met bijvoorbeeld glazen spreekkamers en minder gebruik van stimulerende en activerende kleuren. Technische middelen zoals noodknoppen kunnen worden ingezet en protocollen kunnen worden opgesteld.

Maar de belangrijkste sleutel bij agressie blijft wel het eigen gedrag. Want door ons eigen gedrag af te stemmen op het gedrag van de agressor, wordt agressie in de meeste gevallen hanteerbaar. En dat is te leren.

 

Communicatietraining

Groepen van 6 tot 10 deelnemers

De inhoud van de training:

  • Het krijgen en geven van feedback
  • Assertief communiceren
  • Roos van Leary
  • De dramadriehoek Dr. Karpman
  • Verbaal en non-verbaal
  • Oefeningen
  • Kernkwadrant
  • Omgaan met weerstand
  • Actief luisteren

Onderling respectvol met elkaar omgaan is noodzakelijk om constructief te communiceren en samen te werken. Zonder deze verbinding gaan mensen elkaar vermijden, ontwikkelen ze een gevoel van onveiligheid waardoor ze slechter gaan presteren. Soms is het nodig om extra aandacht te besteden aan de ontwikkeling van een team om tot een beter onderling begrip en contact te komen. De teamleden zullen dan meer betrokkenheid en een hogere inzet laten zien om de gezamenlijke doelstellingen te behalen. Of dat nu gaat om een operationeel team is of een managementteam.

Voor mensen die samenwerken is het belangrijk dat ze zich gehoord voelen, zich gelijkwaardig voelen en de ruimte voelen om in hun kracht te kunnen staan. Hierdoor benutten mensen elkaars kwaliteiten beter en zal de  samenwerking verbeteren.

Feedback & Reviews

Ervaringen deelnemers

In het najaar van 2020 volgde ik een cursus ‘Omgaan met Agressie’, met Nick van Tilborg als trainer. Een cursus die ik inhoudelijk als leerzaam en nuttig heb ervaren! Vooral het deel waar het ging over het voorkomen en reguleren van agressie is mij bijgebleven. Nick hanteert een stijl van lesgeven die enigszins ludiek is, en dat maakt dat er volop ruimte is voor interactie. Door het inzetten van rollenspellen wordt een mooie balans gehouden tussen de theorie en de praktijk.

Dit maakt de training toegankelijk voor verschillende niveaus en sluit naadloos aan bij de dagelijkse ervaringen op de werkvloer. Bovendien maakt de toevoeging van een gezonde dosis humor de cursus extra interessant en heel laagdrempelig. Een absolute aanrader voor iedereen die regelmatig met agressie in aanraking komt, en wie komt dat niet?

Kees van Iwaarden

Werkmeester Buitendiensten

De Betho

Nick heeft afgelopen jaar binnen
ons bedrijf onder andere de training
‘omgaan met agressie’ gegeven.
Ik kan hem van harte aanbevelen!
Hij is laagdrempelig en mede door zijn ruime kennis op dit gebied, aangevuld met een waardevolle dosis
praktijkervaring met onder andere dit
onderwerp, kunt u een voor uw organisatie op maat gemaakte en levendige training verwachten met handvatten waarmee uw medewerkers ook écht iets kunnen in de praktijk.

Zijn knowhow in combinatie met de nodige humor, maakt dat zijn cursisten of de medewerkers die
hij coacht graag van- en met hem leren en ‘bij de les blijven’. Nick weet wat trainen is en coacht op een vaardige manier. Niet alleen op dit onderwerp en niet alleen in groepsvorm, maar ook 1 op 1!

 

J.M. (Joël) Kieboom

Coördinator Buitendiensten en Vaktechnisch docent

De Betho

Via mijn werk op Acreon heb ik enige tijd geleden kennisgemaakt met de cursus “ omgaan met agressie” verzorgd door Nick van Tilborg.
Een uiterst leerzame cursus die naar mijn mening jaarlijks herhaald zou moeten worden. Deze cursus werd op een hele toegankelijke en vooral leerzame wijze door Nick gegeven. Het heeft mij zeker handvatten gegeven om op een gepaste manier te handelen in lastige soms onoverkomelijke situaties waarin agressie voorkomt.

Agressie wordt in deze cursus “ niet met agressie beantwoord.” Maar met rust en zekerheid.
Absoluut aan te bevelen!







Johan le Conté

Docent


Scalda

Certificaat

Na het volgen van de training krijgen de deelnemers een certificaat uitgereikt.

Praktijkgericht

De inhoud van de trainingen hebben een vast aantal topics maar zullen altijd afstemd worden op de spicifieke wensen van de opdrachtgever en vertaald worden naar de praktijk van zijn of haar werkveld.

Theoretisch kader

De trainingen zijn gebaseerd op een theoretisch kader. Na afloop van de training krijgen de deelnemers en opdachtgever een resumé met de belangrijkse begrippen en verwijzing naar het theoretisch kader

Groepstraining en/of individueel

De trainingen worden zowel in groepsverband als individueel aangeboden. Het lerende effect is echter vaak groter in een groep vanwege de interactie met de deelnemers onderling. Vanuit het groepsleren, leren de deelnemers van en met elkaar.

Advies nodig?

Neem dan contact op zodat we de wensen en mogelijkheden kunnen inventariseren om tot echt maatwerk en contact te komen.