Mediation

Arbeidsprocessen, sfeer en arbeidsconflicten

Ik begeleid processen zoals situaties waar arbeidsconflicten zijn ontstaan en/of processen waar de werksfeer voor verbetering vatbaar is. Op de werkvloer kunnen allerlei problemen ontstaan. Samenwerking tussen collega’s verloopt niet soepel, het gaat mis in de communicatie of met verwachtingen onderling. Of een werknemer voldoet niet meer aan de functie-eisen. Het niet tijdig interveniëren bij stagnaties en conflicten kan ertoe leiden dat werknemers zich ziek melden of vertrekken.

Wat is mediation?
Mediation is een vorm van conflictoplossing waarbij werkgever en werknemer onder begeleiding van een onafhankelijke mediator, het arbeidsconflict oplossen. Een mediator is dus geen rechter die een beslissing oplegt, maar een onafhankelijke en neutrale gespreksleider. Het zijn partijen die uiteindelijk zelf het conflict oplossen.

Courses Image 06

Gedeelde waarden

Om energiek en effectief te zijn, hebben mensen en organisaties en eigen identiteit nodig. Waarvoor staan we? Waar geloven we in, wat verbindt ons en wie willen we zijn? Zoals we al zagen bij strategie neemt een goede visie kernwaarden als uitgangspunt. Zij fungeren als ethisch kompas en zijn de kern van de bedrijfscultuur binnen een onderneming.

Courses Image 05

Respect

Respect op de werkvloer is noodzakelijk voor de sfeer en de prestaties. Hoe vergroot je het onderlinge respect op de werkvloer, zodat mensen lekker in hun vel zitten, met plezier naar hun werk gaan en actief bijdragen aan de doelstellingen? Hiervoor zijn een aantal basisafspraken nodig die er toe zullen leiden dat de werknemers zich gewaardeerd voelen en hun waardering uiten.

In je kracht staan

Medewerkers in hun kracht laten staan gaat niet vanzelf, hier zijn een aantal basisvoorwaarden voor nodig die begint met waardering, autonomie en veiligheid. Als mensen de mogelijkheid hebben om in hun kracht te staan zullen ze in staat gesteld worden het beste uit zichzelf te kunnen halen.

Veiligheid

Een optimale werkomgeving is ook een optimale leeromgeving waarin werknemers zich veilig voelen zodat ze feedback leren ontvangen en kunnen geven. Hierdoor kunnen de werknemers zich in een veilige omgeving optimaal ontwikkelen.

Courses Image 02

Samenwerking

Wanneer mensen samenwerken, werken ze meestal aan een gezamenlijk doel. Vaak zijn mensen afhankelijk van anderen om hun eigen werk goed te kunnen doen. Mensen die goed kunnen samenwerken, gaan goed om met gedrag van verschillende mensen. Om goed samen te kunnen werken, zijn goede communicatieve en sociale vaardigheden nodig. De zogenaamde 'soft skills'.

Courses Image 01

Leidinggeven

Coachend leidinggeven is effectief wanneer je medewerkers kunt geven wat ze nodig hebben, wanneer ze dat nodig hebben. Daarmee versnel je hun ontwikkeling en groeit hun productiviteit en betrokkenheid. Als coachend leidinggevende pas je je stijl aan, aan je medewerker. Je kunt het zien als Agile leiderschap. Zo voorzie je in begeleiding, zorgzaamheid en autonomie en bied je de juiste hoeveelheid sturing en ondersteuning die op dat moment nodig is. Met als doel medewerkers helpen ontwikkelen naar bekwame en zelfsturende medewerkers.